Reis Senegal - Stichting Djalidonkoli

Hoofdmenu:

Elke 2 jaar organiseert stichting Djalidonkoli een
2-weekse Percussie- & Dansreis naar Senegal
Volgende reis is in de Kerstvakantie
van 23 dec 2018 - 6 jan 2019

Inschrijven klik hier

Percussielessen: van maandag t/m vrijdag zijn de lessen van 10:00 - 12:00 en 17:00 - 19:00.
Familieleden en Moussé zelf geven de lessen. Zo genieten jullie van de nieuwe generatie Senegalese drummers.

Danslessen: Op het strand onder de palmboom in de namiddag (3 uren totaal per dag) door Ndeye Touty Daffé met live percussie begeleid

Eten: 9:00 - 9:45 ontbijt, rond 12.30 uur een lichte lunch met brood/salade/omelet en om 19:30 Senegalese maaltijd, zoals Yassa (kip en rijst met uiensaus) Mafé (vlees en rijst met pindasaus, Tjebbudjën (heerlijke gevulde vis met groentes en rijst), en andere heerlijke lekkernijen van de Senegalese cuisine.

Uitstapjes: naar het historische eiland Goree & een verassingsuitstapje. Er is verder mogelijkheid tot vele uitstapjes bijvoorbeeld naar het Safaripark met giraffen, neushoorns, zebra's, apen en krokodillen, het bijzondere dorp Joal Fadjout, de markten van de hoofdstad en nog veel meer: deze uitstapjes zijn in overleg, maar die zitten niet in de prijs inbegrepen.
Eindfeest: vieren we op vrijdag of zaterdagavond 6 of 7 januari in Yene zelf of in het Malinese dorp in Senegal Malicounda Bambara, waar Moussé's leermeester woont. Jullie geven presentaties en de families en dorpelingen treden ook op voor jullie: een mooie afsluiting!

Laatste dag: Zondag 8 januari ontbijt, inpakken en afscheid nemen. Of als je de nacht van zaterdag op zondag terugvliegt dan ga je na het feest meteen door (de familie woont niet ver van het vliegveld)
SENEGAL
Dit muziekrijke land met bijna 13 miljoen inwoners op ongeveer 197 km2 heeft veel te bieden. Het zuiden is groen gebied met rivieren, waar men dolfijnen ziet zwemmen, terwijl het noorden juist woestijnachtig is. Natuurparken, strand, palmbomen en zee maar vooral veel cultuur (zie hierover verderop). Senegal is sinds 1963 een republiek en is een van de meest democratische landen van Afrika. De huidige president is Macky Sall. De 'officiële' spreek -en schrijftaal is Frans. Wolof is echter de meest gesproken taal samen met o.a. Peul, Djola, Bambara. Vijfennegentig procent van de bevolking is moslim, vijf procent is katholiek en protestant.
DAKAR & YENE TODE
Met zijn 6 miljoen inwoners (incl. Pikine en Grand Dakar) is de hoofdstad van Senegal Dakar een heerlijke hectische stad met kleurige markten en veel festivals en concerten. Het dorpje, Yene Tode/Kel aan het strand, waar we verblijven is 40 km vanaf Dakar Op z'n Afrikaans 3 uur rijden. Het dorpje is een al rust met vriendelijke mensen en ligt op loopafstand van het wat meer toeristishe Toubab Diallo, waar 2 muziek en dansscholen zijn o.a. Germaine Acogny's fameuze Ecole du Sable) en veel culturele evenementen worden georganiseerd.
GOREE
Wie zich op Gorée begeeft, betreedt veel geschiedenis: prachtige gekleurde koloniale woningen, veel bloemen en planten, een strandje en lekker zwemwater. Gorée is ook één van de belangrijkste gedenkplaatsen van de Europese slavenhandel in Afrika. Het autovrije eiland van 1 km. bij 300 meter is bereikbaar met de 'chaloupe', het kleine bootje waar de kinderen bij aankomst opklimmen en afduiken.

Dit uitstapje is inclusief de reis samen met het uitstapje naar Lac Rose waar je tevens een stap in de woestijn de Sahara kunt maken.

De foto's van deze pagina zijn voornamelijk gemaakt door Corinne Zondag in 2014
MUZIEK, DANS en CULTUUR
Voor muziek en dans moet je in Senegal zijn. Elke etnische groep in Senegal heeft zijn eigen dansen, instrumenten en zang. De Wolof met hun heftige sabars, springerige dansen en schelle zang, de Djola met hun seourouba en bougarabou, hun 'vogelachtige' dans en gezamelijke zang, de Bambara met djembé, talking drum en doundoun, hun sierlijke dansen en hun vraag-en-antwoord-zang om maar een paar voorbeelden te noemen. Elke dag valt er wel weer een feest te zien en mee te maken en zelfs als je gewoon bij Moussé's familie thuis blijft, komen er van allerlei artiesten over de vloer. Behalve traditionele feesten kun je ook van moderne muziek genieten in diverse nachtclubs. Youssou N'Dour heeft zijn eigen club "Thiossane". Ismael Lo, Baaba Maal, Omar Pene, Thionne Seck e.a. treden regelmatig op met hun m'balax ritmes. Maar ook optredens van jonge rapgroepen, die traditie met moderne geluiden mixen zijn er te zien. Over de interessante cultuur zullen we uitgebreid ingaan tijdens onze bijeenkomstmiddag.

Hierbij de foto's van de Senegalreis 2016
Hierbij de foto's van de Senegalreis 2014
Hierbij de video's van lokale shows door Paula Feitsma Senegalreis 2014 https://youtu.be/zyjXiu0kKDE en https://youtu.be/1gI70Rx3Cc4

Hierbij video's van Jan Charles Aarden van de Senegalreis 2012:
deel 1 "Het huis": http://youtu.be/r_BzL4te_q8
deel 2 "Twee culturen naast elkaar": http://youtu.be/lX__wnF2c90
deel 3 "Albino dorp": http://youtu.be/tQMvdRQFJD4
deel 4 "Albino centrum in Thiès": http://youtu.be/4OLGBjtFnkU
deel 5 "Blik op de weg": http://youtu.be/Iz3Jm-Y0e00
deel 6 "Dansschool": http://youtu.be/h7g3nVX35Mc
deel 7 "Trio Senegal": http://youtu.be/Xgo2xCU9Oao

Lees hier het verslag van Mireille Stelwagen, één van de deelnemers van de workshop.

Diverse foto's en filmpjes van de Senegalreis 2010
Foto's van Mireille Stelwagen: klik hier
Foto's van Lea Szulc: klik hier
Filmpjes van Lea Szulc: klik hier en hier
Foto's van Edith/Agnes: klik hier

VOORBEREIDING en MEE TE NEMEN
Denk aan de benodigde vaccinaties (vraag je arts) en reismedicatie (Senegal is niet malaria-vrij).
Prijs: De reis kost 900 euro excl. de vlucht, inentingen, verzekeringen. 450 euro aanbetaling graag overmaken na inschrijving op giro: NL56 INGB 0005 3094 71 tav Stichting Djalidonkoli in Amsterdam. De andere helft in CFA's in Senegal cash aan Moussé in de eerste dagen na aankomst
Vliegticket: regel het ruim van te voren (Air Portugal, Air Maroc, Iberia of Air France) dan is het goedkoper. Geef ons de vliegdatum en tijd door: je wordt van het vliegveld opgehaald. Denk eraan dat TAP via Lissabon op de terugweg te korte overstaptijden heeft en dat je het vaak niet haalt. De vluchten komen altijd in Dakar laat aan: is geen bezwaar, daar houden we rekening mee
Kleding: luchtig en voor 's avonds een sweater. Je kunt ook veel leuke dingen laten maken van Afrikaanse stof door plaatselijke kleermakers.
Klimaat: + 24/30 graden overdag en 's nachts 17 graden. Neem muggenstick, melk of muskietennet mee.
Djembé´s: zijn ter plekke aanwezig.
Dansles: wordt verzorgd door de nieuwe generatie topdansers/essen van Senegal.
Checklist: inentingen, reisverzekering, reismedicatie, antimuggenspul, geldig paspoort, pinpas(travelers checks), luchtige kleding, slippers, laken -en kussenhoes en zet jezelf in de eerste versnelling als je voet op Senegalese bodem zet: komt allemaal goed!!
Bijeenkomst: Zondag 13 november om 15.30 uur 2016 komen we samen ter kennismaking en voorbereiding. Moussé gaat heerlijk voor jullie koken!

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu